مدیر امور مالیاتی گنبدکاووس از تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۴۰۱ از سوی ۵۵ درصد صاحبان مشاغل در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: مودیان باقی مانده تا پایان ۳۱ خردادماه جاری فرصت دارند نسبت به تکمیل اظهارنامه و یا فرم تبصره ۱۰۰ اقدام کنند.

مهدی کاغذلو روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گنبدکاووس حدود ۲۰ هزار مودی مالیاتی دارد که صاحبان مشاغل می‌توانند با تکمیل و تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۱ خود از مزایا و معافیت‌های پیش‌بینی شده قانونی استفاده کنند.

وی افزود: امسال سازمان امور مالیاتی، حساب‌های تجاری و غیرتجاری را تفکیک کرده و تنها کارکرد حساب‌های تجاری، دستگاه کارتخوان‌ و کارت به کارت را مشمول تسلیم اظهارنامه یا تبصره ۱۰۰ کرده است.

کاغذلو با بیان اینکه در بررسی حساب‌های تجاری مودیان، «واریز سود سپرده‌های بانکی، یارانه، سهام عدالت و جابجایی بین حساب‌های شخصی» مشمول مالیات نمی‌شود، اضافه کرد: سقف معافیت مالیاتی مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۱ صاحبان مشاغل ۳۹۶ میلیون ریال تعیین شده و درآمدهای بیش از این مبلغ مشمول مالیات است.

مدیر امور مالیاتی گنبدکاووس همچنین از واریز ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار به حساب شهرداری‌های «گنبدکاووس، اینچه‌برون و کُرند و نیز دهیاری‌ها» در سال گذشته از محل عوارض مالیات‌ بر ارزش افزوده دریافتی از مودیان این شهرستان خبر داد و گفت: از این مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال سهم شهرداری گنبدکاووس و بقیه سهم ۲ شهرداری و دهیاری‌ها مطابق شاخص جمعیت آنها بوده است.

وی افزود: در ۲ ماه فروردین و اردیبهشت امسال هم مبلغ ۱۲۸ میلیارد و ۷۰۶ میلیون ریال به حساب سه شهرداری و دهیاری‌های این شهرستان واریز شده که ۵۵ میلیارد و ۳۴۲ میلیون ریال آن سهم شهرداری گنبدکاووس بوده است.

کاغذلو از عدم استفاده برخی پزشکان گنبدکاووس از دستگاه کارتخوان برای فرار مالیاتی هم خبر داد و بیان داشت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات پزشکان «دریافت پول نقد یا واریز وجه به حساب بانکی» از طریق سامانه ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی، سوت‌زنی کنند.

وی اضافه کرد: کارشناسان امور مالیاتی پس از بررسی موضوع و احزار تخلف با متخلف برخورد می‌کنند و در صورت تکرار به دادستانی انتظامی مالیاتی معرفی می‌شود ضمن اینکه متخلف مشمول جرائم و عدم ارسال تبصره ماده ۱۰۰ که نوعی ارفاق است، نخواهد شد.

مدیر امور مالیاتی گنبدکاووس همچنین از شناسایی ۱۲ مودی حقیقی و حقوقی در این شهرستان که اقدام به سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی در امر واردات و صادرات کردند خبر داد و گفت: دریافت مطالبات مالیاتی از این افراد که در سال‌های قبل مرتکب تخلف شدند توسط واحد اجرائیات در حال پیگیری است.

گنبدکاووس ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۱۴ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا