رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله گفت: بارندگی‌های نیمه دوم خرداد ماه پوشش گیاهی ۵۰ درصد از دامنه‌های شمالی اطراف زیارتگاه «خالد نبی» این شهرستان را سبز کرد.

محمدصادق بشکوفه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سرسبزی و زیبایی غیرقابل توصیف مناطق پیرامونی «خالد نبی» هر ساله در فصل بهار گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند اما کاهش شدید بارندگی اوایل امسال همانگونه که کارشناسان هشدار داده بودند، عواقب خود را نشان داد و باعث خشکی کامل مراتع کلاله از جمله اطراف این زیارگاه شد.

وی افزود: ۵۵ هزار هکتار عرصه‌های مرتعی در کلاله وجود دارد که به طور عمده در دامنه‌ و تپه ماهورهای اطراف زیارتگاه «خالد نبی» واقع است که طبق آخرین بازدیدهای صورت گرفته هم اینک نیمی از آنها سرسبزی خود را بازیافتند.

بشکوفه بیان کرد: ۱۲۰ سازه سنگی و ملاتی و بندهای‌های خاکی با هدف کنترل و مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و آسیب به زیرساخت‌ها و تغذیه سفرهای آب زیرزمینی در کلاله وجود دارد که نیمه دوم خرداد ماه نیمی از آنها آبگیری شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاله ابراز امیدواری کرد: تداوم بارندگی‌های مشابه خردادماه فرصت بسیار خوبی برای احیای پوشش گیاهی مراتع و حفاظت از خاک مستعد فرسایش منطقه است.

بشکوفه افزود: کلاله ۱۲۳ هزار هکتار عرصه منابع ملی دارد که ۴۵ هزار هکتار آن جنگل‌های طبیعی و ۲۳ هزار هکتار آن جنگل‌های دست‌کاشت است و همچنین ۵۵ هزار هکتار عرصه مرتعی است برای تولید گوشت در اختیار دامداران مجاز قرار دارد.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

همچنین طبق اعلام معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، تاکنون ۲۶۲ بند خاکی، ۴۵۴ سازه سنگی ملاتی، هزار و ۲۵۰ ساز گابیونی (سنگی بتنی)، پنج بند خاکی چند منظوره و ۴۸ سازه بتنی سرشاخه‌گیر در استان ایجاد شده است.

محمدرضا نقوی افزود: بیشترین آب ذخیره شده در پشت سازه‌های آبخیزداری استان در نیمه دوم خردادماه امسال با یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب مربوط به ۹ بند خاکی گنبدکاووس است و همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در پشت سازه‌های مراوه‌تپه و ۷۰۰ هزار مترمکعب در پشت سازهای کلاله و در سطح کمتر در سایر شهرستان‌ها ذخیر شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا