مدیرکل هواشناسی گلستان با هشدار سطح زرد و ورود سامانه بارشی به استان از روز دوشنبه، از احتمال آبگرفتگی معابر خبر داد.

“امان‌محمد کمالی” روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این سامانه بارشی از روز دوشنبه اغلب مناطق استان را تا شامگاه پنجشنبه در بر خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: با نفوذ این سامانه بارشی احتمال بارش باران و تگرگ ، رگبار و رعدبرق، کاهش نسبی دما، وزش باد شدید و پدیده مه در برخی نقاط استان دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: افزایش سطح آب رودخانه ها در مناطق شیبدار، اختلال در تردد جاده ای و برخورد صاعقه از دیگر مخاطراتی است که در پی ناپایداری جوی روزهای آینده برای استان پیش‌بینی می‌شود.
کمالی توصیه کرد شهروندان از اسکان در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها اجتناب کرده و در صورت ضرورت حضور در ارتفاعات و نواحی کوهستانی، تمهیدات پیشگرانه را جدی بگیرند.

گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.
استان گلستان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا