مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: میانگین بارش در این استان طی سال زراعی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا ابتدای مهر ۱۴۰۱) ۳۶۹.۴ میلیمتر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۲۰ درصد معادل ۹۰.۷ میلیمتر کاهش نشان می‌دهد.

نوربخش داداشی روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: همچنین در این بازه زمانی ۸۱ روز بارندگی در ایستگاه‌های سینوپتیک استان ثبت شده که نسبت به نرمال حدود ۱۵ درصد کاهش دارد، البته این در شرایطی است که میانگین تعداد روزهای با بارش بیش از پنج میلیمتر در سال زراعی در استان ۲۶ روز است.

وی در خصوص میانگین دمای استان در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰، گفت: در این بازه زمانی میانگین دمای استان ۱۷.۷ درجه سانتی‌گراد (سِلسیوس) ثبت شده و نسبت به میانگین بلندمدت چهار دهم درجه سانتی‌گراد افزایش دارد که بیشترین دما با ۴۵.۱ درجه سانتی‌گراد مربوط به خردادماه و در بخش اینچه‌برون گنبدکاووس و کمترین دما آن منفی چهار و سه دهم درجه سانتیگراد در بهمن ماه و در شهرستان کلاله بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش استان در فصل تابستان گذشته ۳۵ و ۹ دهم میلیمتر بوده که نسبت به بلندمدت ۴۴ درصد (۲۷.۹ میلیمتر) کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: میانگین دما در استان هم در فصل تابستان ۲۷.۴ درجه سانتی‌گراد ثبت شده و نسبت به بلندمدت دو دهم درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است.

پیش‌بینی کاهش بارندگی در فصل پاییز

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان نیز در خصوص وضعیت بارش در نخستین فصل سال زراعی جدید در استان، به خبرنگار ایرنا گفت: بارش نرمال در فصل پاییز برای گلستان ۱۳۰ میلیمتر است که میزان بارش در این فصل حدود ۲۰ درصد کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

محمد کردجزی افزود: در این فصل میانگین دمای استان هم نسبت به نرمال (۱۵.۸ درجه سانتی‌گراد) بین نیم تا یک درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی با توجه به درگیری استان گلستان با خشکسالی طی دو سال گذشته، ضرورت توجه بهره‌برداران کشاورزی را به پیش‌بینی هواشناسی در این فصل برای زراعت به موقع دوچندان می‌کند.

این استان شمالی در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب تولید می‌کند که از این میزان بیش از ۸۰ درصد منابع آبی تولیدی به مصرف کشاورزی می‌رسد و بخش‌های آب آشامیدنی و صنعتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به نگرانی کارشناسان مرتبط از تداوم خشکسالی در نخستین فصل سال آبی جدید در گلستان، ضرورت برنامه‌ریزی برای نحوه فعالیت بهره‌برداران حوزه کشاورزی استان و سایر دستگاه‌های مرتبط با تامین آب آشامیدنی را افزایش می‌دهد.

اقتصاد اصلی جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری در گلستان بر پایه کشاورزی است.

گلستان با برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی و واقع در شمال کشور، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از شمال با ترکمنستان همسایه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا