معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان، اصلی‌ترین منبع درآمدی این نهاد را نیم درصد از منابع درآمدی شهرداری‌ها دانست و برلزوم واریز به موقع آن توسط شهرداران شهرهای این استان تاکید کرد و بیان داشت: عدم واریز سهم کتابخانه‌های عمومی، سبب ضرر شهرداری‌ها و شهروندان از این منابع خواهد شد.

الهام متین در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس افزود: مطابق قانون الحاقی موسوم به ۶۲ در صورتی که شهرداران نسبت به واریز به‌موقع سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از منابع درآمدی خود اقدام نکنند، از منابع اعتباری و ارزش افزوده آنها در سطح ملی کاسته خواهد شد.

وی بابیان اینکه کسر سهم شهرداران از منابع ملی و ارزش افزوده به ضرر شهروندان و شهرداری‌ها خواهد بود، اضافه کرد: درصورت واریز به‌موقع سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها، منابع درآمدی صرف خود شهر و مردمان آن درحوزه مسائل فرهنگی و کتاب و کتابخوانی می‌شود.

متین، منابع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، کمک‌های نیکوکاران و حق عضویت‌ها را سه منبع دیگر تامین منابع مالی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی برشمرد و اظهارداشت: اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی که بازوان توانمند این نهاد هستند باید برای تحقق این منابع همراهی بیشتری داشته باشند.

وی همچنین سهم پیش بینی شده از محل نیم درصد درآمد شهرداری گنبدکاووس به کتابخانه‌های عمومی این شهرستان را ۳۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در نیمه نخست امسال شهرداری فقط ۲ میلیارد ریال واریزی داشته است.

معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان همچنین برلزوم تلاش برای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در شهرستان ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس تاکید کرد و گفت: همراهی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی، نیکوکاران و مردم در این خصوص ضروری است.

متین افزود: علاوه برساخت کتابخانه، راه‌اندازی کتابخانه سیار، پیشخوان کتاب و یاور کتاب می‌تواند به توسعه عدالت فرهنگی در یک شهرستان و استان کمک زیادی بکند.

به گفته وی، مطابق قوانین موجود، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی ساخت کتابخانه نیست اما در تجهیز آن کمک می‌کند.

متن همچنین از راه‌اندازی طرح پویایی کتاب داران در گلستان هم خبر داد و افزود: با شناسایی کتابداران فعال و خلاق در هر شهر، محله‌ یا روستا می‌توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک و جنگ فرهنگی دشمنان علیه نوجوانان و جوانان را خنثی کرد.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس هم در این نشست از فعالیت چهار کتابخانه عمومی در مناطق شهری و یک کتابخانه مشارکتی در محل اداره زندان این شهرستان خبر داد و گفت: شمار منابع کتاب در چهار کتابخانه عمومی شهرهای «گنبد، اینچه برون و کُرند» در مجموع ۸۰ هزار و ۲۸۵ نسخه و در کتابخانه مشارکتی نیز ۹ هزار و ۷۵۰ نسخه است.

علیرضا مجاهدی‌راد افزود: اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس هفت هزار و ۱۱۲ نفر هستند که ۸۰ درصد بیشتر از اعضای سال قبل است ضمن اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۲۴ هزار و ۳۴۳ جلد کتاب امانت داده شده که ۵۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال فقط شهرداری گنبدکاووس ۲ میلیارد ریال بابت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی واریز کرده و ۲ شهرداری اینچه برون و کُرند واریزی نداشتند.

به گفته مجاهدی راد، شهرداری شهر تازه تاسیس کُرند امسال ۸۰ میلیون ریال برای خرید و نصب پرده پنجره‌های کتابخانه عمومی این شهر کمک کرده و یکی از خیران این شهر هم ۴۵۰ متر مربع زمین جهت احداث کتابخانه اهدا کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس هم در این جلسه از آمادگی این شورا و شهرداری برای واریز کامل سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی این شهر خبر داد و گفت: درحال ساخت داشتن فرهنگ‌سرای بعثت با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، احداث ۲ سرای محله و راه‌اندازی نگارخانه از دیگر اقدامات فرهنگی این ۲ نهاد مردمی و خدماتی است.

یحیی عباسی افزود: امسال بودجه فرهنگی و ورزشی شورای شهر و شهرداری گنبدکاووس ۵۰۰ میلیارد ریال است که ۳۰۰ میلیارد ریال آن فقط در حوزه والیبال هزینه می‌شود.

به گفته وی، شورا و شهرداری گنبدکاووس همراهی زیادی با سایر ادارات و نهادهای فرهنگی این شهرستان دارند.

دراین جلسه که برخی اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس هم گزارشی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه دادند، تعدادی از دختران عضو گروه کتابخوانی حاج قاسم سلیمانی این شهر هم به قرائت شعر پرداختند.

گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا