استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت ارتباطات کشورهای ایران و ترکمنستان گفت: برای بهبود راه دسترسی۲ کشور مقدمات احداث جاده بندرترکمن‌باشی- بندرخشک اینچه‌برون به طول ۲۲۰ کیلومتر فراهم و مقررشد این طرح توسط پیمانکار ایرانی انجام شود.

علی‌محمد زنگانه در پایان سفر به ترکمنستان و در بدو ورود به ایران از طریق مرز زمینی اینچه‌برون اظهار کرد: در این سفر با هیات بازرگانی ترکمنستان دیدار کردیم که طی آن بر گسترش روابط تجاری، برگزاری نمایشگاه های مشترک و رفع مشکلات روادید تاکید شد.

وی ادامه داد: شرکت در جشن استقلال ۳۲ سالگی ترکمنستان (۲۷ سپتامبر مصادف با پنجم مهر ماه جاری) فرصت مغتنمی بود تا بتوانیم در حاشیه آن دیدارهایی با وزرا و اعضای کابینه این کشور داشته باشیم و ضمن تبریک سالروز استقلال موضوعات خاص و ویژه را در حوزه کشاورزی، صنعت،معدن، مالی و بانکی،حمل و نقل و امور خارجه با آنها در میان گذاشتیم و توافقات ارزشمندی صورت گرفت.

زنگانه یادآور شد: طی دیدار با وزیر محیط زیست ترکمنستان موضوعات تغییرات اقلیمی، خشکسالی و پدیده گرد و غبار در گلستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و توافقات خوبی انجام شد چرا که بیش از ۹۰ درصد منشا زیرگردهای استان از خارج از کشور و از صحرای «قره قوم» ترکمنستان است.

وی گفت: در این دیدار همچنین احیای تالاب گمیشان به عنوان یک تالاب مشترک و ایجاد کمربند سبز مورد توافق قرار گرفت.

زنگانه با اشاره به بازدید از بندرترکمن باشی و دیدار با اتحادیه صنعتگران، استاندار «بالکان آباد» و نشست با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: مکاتبات رسمی برای روابط متقابل، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، ایجاد پاویون تجاری برای تجار گلستانی و رفع مشکلات رانندگان مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی ۶ ماه گذشته تبادل کامیونی از صفر به متوسط روزانه ۸۶ کامیون رسیده است و روزهای آتی به ۱۵۰ کامیون می‌رسد و تلاش داریم تردد مسافری و زمینه تجارت چمدانی به روال دوران طلایی گذشته بازگردد.

وی با بیان اینکه ایجاد خانه تجارت توسط ترکمنستان با یکی دیگر از کشورها اجرایی شده گفت: ایجاد خانه تجارت مشترک برای ما و ترکمنستان منشا خیر خواهد شد و در عین حال توجه به معیشت مرزنشینان مورد توافق طرفین قرار دارد.

استاندار گلستان تاکید کرد: بازگشایی کنسولگری جمهوری ترکمنستان در گرگان مورد توافق دوسویه بود چراکه این اقدام موجب توسعه تجارت و افزایش دسترسی می‌شود و با توجه به سکونت حضور ۷۰۰ هزار ترکمن ایرانی در گلستان امید است به‌زودی شاهد این اقدام خواهیم بود.

وی گفت: «مختومقلی فراغی» به عنوان شاعر شهیر ترکمن ایرانی مایه مباهات است و توافق شده با تعامل مراسم ویژه‌ای برای سیصدمین سالروز ولادت ایشان برگزار شود و با ایجاد دبیرخانه مشترک بتوانیم اقدامی فاخر و ارزشمند را داشته باشیم.

استاندار گلستان ادامه داد: برای ساخت سریال «مختومقلی فراغی» توافقات ارزشمندی شده و تیم سازنده با جمهوری ترکمنستان ارتباط برقرار کرده است.

وی یادآور شد: مقرر شد ملاقات ریش‌سفیدان و علمای دو استان گلستان و بالکان آباد انجام شود و همچنین رویدادهای فرهنگی، مناسبات فرهنگی جایگاهی ویژه داشته باشد.

زنگانه تاکید کرد: هدف گذاری صادراتی گلستان برای سال ۱۴۰۴ ، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است که در زمان حاضر به بالای ۱۴۱ میلیون دلار رسیده این و طی ۶ ماه گذشته صادرات استان ۳۷ درصد رشد داشته و واردات استان نیز که از جنس مواد اولیه است با ارزش ۸۰ میلیون دلار بیش از ۲۴۴ درصد رشد داشته است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا