مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: هزار و ۲۰ هکتار عرصه اراضی ملی استان برای عملیات نهالکاری در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نخستین سال اجرای شناسایی شد و در قالب توسعه، احیا و غنی سازی آماده وکاشت است.

حمید سلامتی روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: این سطح اراضی ملی شناسایی شده بیشتر در حوضه‌های آبخیز «قورچای» رامیان و «اوغان» گالیکش و زمین‌های خریداری شده در قالب طرح ساماندهی خروج دام از جنگل بوده که نیاز به انجام عملیات غنی سازی و واکاری دارد.

وی تاکید کرد: این اراضی در محدوده حوزه‌های آبخیزداری دارای طرح مطالعاتی و یا مدیریت پایدار جنگل (مرحله نخست فنی و حفاظتی) است.

وی یادآور شد: غرس گونه‌های نهال متناسب با عرصه‌های شناسایی شده در شهرستان‌های تابعه استان در قالب پروژه فضای سبز به تعداد ۳۶۷ فقره با غرس حدود ۵۰۰ هزار نهال و در پروژه زراعت چوب تعداد ۲۶۲ فقره و حدود ۶۰۰ هزار نهال صورت می‌گیرد.

سلامتی در خصوص تعهد تولید نهال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نخستین سال اجرای آن در استان، گفت: این اداره کل، سه میلیون و ۲۱۰ هزار اصله در نهالستان های دولتی و چهار میلیون و ۴۱۵ هزار و ۵۰۰ نهال جنگلی و فضای سبز و سه میلیون نهال مرتعی و بیابانی در نهالستان های خصوصی تولید و آماده غرس کرده است.

وی ادامه داد: برای عملیاتی شدن تعهد غرس نهال در قالب طرح مزبور در گلستان این اداره کل تاکنون ۱۳ تفاهم نامه در سطح مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌ها و ۲۷۳ تفاهم نامه در ۱۴ شهرستان بسته است.

هزار و ۲۰ هکتار عرصه ملی گلستان برای غرس نهال شناسایی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: تعهد تولید نهال این اداره کل در سال جاری ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نهال از گونه های مختلف است که پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال جنگلی، فضای سبز و زراعت چوب، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بیابانی و ۲۰۰ هزار نهال مرتعی است.

وی گفت: تعهد کاشت نهال استان به تعداد پنج میلیون نهال در سال جاری تعیین شده که برش شهرستانی آن شامل ۱۱۵ هزار نهال توسعه فضای سبز و ۱۵۶ هزار نهال زراعت چوب در بندرگز، ۱۰۰ هزار نهال توسعه فضای سبز و ۱۱۶ هزار اصله زراعت چوب در کردکوی، ۶۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۴۰ هزار اصله زراعت چوب در گمیشان، ۷۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۴۲ هزار اصله زراعت چوب در ترکمن، ۵۴۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۲۰۴ هزار اصله زراعت چوب درگرگان، ۱۶۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۶۸ هزار اصله زراعت چوب در آق قلا است.

سلامتی ادامه داد: از این تعداد، ۱۲۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۱۱۵ هزار اصله زراعت چوب در علی آبادکتول، ۱۲۵ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۱۰۲ هزار اصله زراعت چوب در رامیان، ۱۰۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۱۰۲ هزار اصله زراعت چوب در آزادشهر، ۴۵۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۴۷۶ هزار اصله زراعت چوب در گنبدکاووس، ۹۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۶۸ هزار اصله زراعت چوب در مینودشت، ۸۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۶۸ هزار اصله زراعت چوب در گالیکش، ۱۳۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۶۸ هزار اصله زراعت چوب در کلاله، ۱۱۰ هزار اصله توسعه فضای سبز و ۷۵ هزار اصله زراعت چوب برای شهرستان مرزی و محروم مراوه‌تپه تعیین شده است.

به گفته وی برای احیا، غنی سازی و توسعه جنگل در اراضی ملی شناسایی شده در گلستان حدود یک میلیون و۲۰۰ هزار اصله متناسب با هر منطقه غرس خواهد شد.

اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور دارای برنامه چهار ساله، از یک سند پشتیبان برخوردار بوده و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته است.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است. این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا