معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به مزایای اجرای کشت قراردادی در حمایت از بهره‌برداران و پایداری تولید گندم گفت: این استان در ثبت اطلاعات بهره‌برداران در سامانه، پیشتاز اجرای این طرح در کشور است.

محمدرضا عباسی روز سه‌شنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طرح کشت قراردادی گندم در گلستان از سوم آذر آغاز شده و تاکنون هزار و ۲۱۸ بهره‌بردار با سطح پوشش ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار، اطلاعات خود را در سامانه اجرای طرح کشت قراردادی ثبت کردند.

وی ادامه داد: امسال بهره‌برداران کشت گندم آبی در گلستان برای استفاده از مزایای طرح کشت قراردادی باید اطلاعات موردنیاز خود را در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت کنند و از طریق مراجعه به سامانه شرکت بازرگانی دولتی و معرفی به بانک کشاورزی، مشمول این طرح شوند.

امسال برای اجرای طرح کشت قراردادی گندم به ازای هر هکتار زیر کشت، حداکثر ۳۳ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته است.

عباسی افزود: سهمیه گلستان برای اجرای طرح کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری، ۱۴۳ هزار هکتار زمین آبی تعیین شده است.

مطابق گزارش مسوولان جهادکشاورزی استان گلستان، تولید گندم در این استان برای سال زراعی جاری یک میلیون و ۱۶۰ هزار تُن تولید گندم برآورد شده است.

سال زراعی قبل ۷۵۸ هزار و ۷۰۰ تُن از گندم تولیدی کشاورزان با نرخ تضمینی توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان خریداری شد.

خرید قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که علاوه بر این به ازای تولید هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال یارانه کشت پرداخت می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است که دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده واز قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا