موسیقی غنی نواحی، یادگارانی ارزشمند و ماندگار از نیاکان گلستانی بوده، میراثی گرانبها که ظرفیتی بی بدیل در ترویج، توسعه، آموزش، احیا و معرفی به نسل جوان و آیندگان دارد.

شهردار گنبد کاووس در حاشیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در گفت و گو با ایرنا گفت: موسیقی نواحی این منطقه از جمله موسیقی ترکمنی بسیار غنی و پرآوازه و یکی از قدیمی ترین موسیقی های فولکلور ایران، آمیخته با شادمانی ها، غمنامه ها و سوگ نامه های قوم است.
سیدعلی اصغر موسوی افزود: افرادی که شنونده موسیقی قوم ترکمن هستند، حس غم، شادی و سوگ نوازنده به آن ها تداعی شده و به خوبی متوجه محتوای نواخته شده سازها می شوند.
وی اظهار داشت: از استادان موسیقی نواحی سن و سالی گذشته و با درگذشت آن ها شاید راهشان ادامه پیدا نکند که برای پیشگیری از انقراض این نوع موسیقی و نشر فرهنگ و هنر قوم نیاز احداث مکتبخانه و آموزش موسیقی نواحی به نسل امروز بسیار ضروری است.
وی بیان کرد: شهر گنبدکاووس میراث دار شهر باستانی و تاریخی جرجان بوده که نقش بسیار زیادی در ارتقا تمدن ایرانی_اسلامی داشته و فرهنگ و هنر این شهر در قرن های گذشته زبانزد بسیاری بوده است.

موسیقی نواحی در گلستان گنجینه ارزشمند معنوی است
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس هم در این ارتباط گفت: موسیقی، این زبان گویای جهانی در جذب مخاطبان به این منطقه بسیار اثر دااشته و بی شک موسیقی نواحی با منشوری از نغمه، آوا و سکوت تنیده در آیین و رسوم؛ شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه های زیادی را به نسل امروز منتقل کرده است.
رضا شجاعی افزود: گنجینه ارزشمند معنوی موسیقی نواحی در گلستان طی سده ها سینه به سینه به امروز منتقل شده و در دستان پیران این هنر به امانت سپرده شده است.
شجاعی گفت: موسیقی اقوام مختلف در شهرستان گنبدکاووس مانند زنجیر و حلقه های مختلف فرهنگی به هم ارتباط داشته و در کنار یکدیگر شنیده می شوند.
وی افزود: شهرستان گنبدکاووس به عنوان سرزمین هنر و موسیقی با وجود فرهنگ غنی و فولکلور با تکیه بر آیین ها و سنت های حسنه اقوام، بستر مناسبی برای برگزاری جشنواره های موسیقی دارد.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شهرستان گنبد کاووس از روز سه شنبه ششم تا امشب هشتم تیرماه در مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبدکاووس برپا بود.
بخش اول شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی پنج منطقه ایران به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت غیر رقابتی برگزار شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا