رئیس کل دادگستری گلستان گفت: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب، ۶۴ آب‌بندان‌ پس از پایان فصل برداشت ماهی با همکاری مالکان و پیگیری دادستان گنبدکاووس، آب منطقه ای و فرمانداری و انتظامی این شهرستان تخریب شد.

روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی اظهار کرد: با تخریب این تعداد آب‌بندان بیش از ۵ میلیون مترمکعب آب موجود در این سازه‌های غیرمجاز رها شد.

وی بیان کرد: به جز این آب‌بندان‌ها، ۷۵ آب‌بندان غیرمجاز با ظرفیت آبگیری ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در بستر رودخانه گرگانرود شناسایی شد که با آبگیری آن‌ها، آبی به پایین دست رودخانه و زمین‌های این منطقه سرازیر نمی‌شود.

رییس کل دادگستری گلستان گفت: آب ذخیره شده در این آب‌بندان‌ها در حالی برای پرورش ماهی استفاده می‌شد که زمین‌های کشاورزی پایین دست این رودخانه به علت کم آبی، خسارت می‌دیدند و مخزن سد وشمگیر در مسیر انتهای گرگانرود هم آبگیری نمی‌شد.

آسیابی ادامه داد: با درخواست کشاورزان، از منظر حقوق عامه از طریق شورای حفظ حقوق بیت المال استان به این موضوع ورود و این تعداد آب‌بندان غیرمجاز تخریب شد.

وی افزود: مابقی این سازه‌های غیرمجاز تا پایان اسفند تخریب می‌شود.

وی به مالکین این آب‌بندان‌های غیرمجاز هشدار داد اگر بار دیگر اقدام به ساخت و آبگیری آب‌بندان‌های تخریب‌شده کنند برای آنان پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

ساخت آب‌بندان‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه گرگانرود، کشاورزی پایین دست این رودخانه را در معرض نابودی قرار داده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا