با شروع سال جدید و پس‌ از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در سراسر کشور، مدارس بصورت حضوری تشکیل شدند و همه چیز بصورت عادی پیش میرفت که نوبت به امتحانات پایان سال دانش‌آموزان‌ مقطع‌ ابتدایی رسید، نکته عجیب آنجایی بود که‌ برای مثال دانش‌آموزان کلاس دوم‌ ابتدایی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سه بار برنامه‌ امتحانی متفاوت دریافت کردند.

شرایط کرونا باعث شد خیلی از موارد زندگی عادی تغییر کند و تحصیل دانش آموزان نیز دستخوش تغییرات زیادی شد، مقوله با اهمیت تحصیل باعث شد حتی زندگی و کار والدین نیز تحت شعاع قرار گیرد.

با شروع سال جدید و پس‌ از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در سراسر کشور، مدارس بصورت حضوری تشکیل شدند و همه چیز بصورت عادی پیش میرفت که نوبت به امتحانات پایان سال دانش‌آموزان‌ مقطع‌ ابتدایی رسید، نکته عجیب آنجایی بود که‌ برای مثال دانش‌آموزان کلاس دوم‌ ابتدایی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سه بار برنامه‌ امتحانی متفاوت دریافت کردند.

دانش آموزان مدرسه نخست چند امتحان را گذرانده بودند که اعلام شد بخشنامه جدید آمده و امتحانات باید در تاریخ جدید برگزار گردند، سپس برنامه امتحانی دوم هم اجرا و امتحانات گرفته شد و با کمال تعجب پس از اتمام آخرین امتحان برنامه دوم‌ نیز بار دیگر از طرف مسئولین مدرسه اعلام گردید که آموزش و پرورش‌ گنبد بخشنامه جدیدی داده و امتحانات‌ باید برای سومین بار در تاریخ جدید برگزار گردند!

این اقدام آموزش و پرورش گنبدکاووس را از جوانب مختلف هم اگر بررسی کنیم متوجه ناکارآمدی آن خواهیم شد. دانش آموزی که با ذهنیت روزهای آخر امتحان سر جلسه امتحان می‌رود و برای بار سوم با برنامه ی امتحانی جدید روبرو می‌شود قطعا از لحاظ روانی آزرده گشته و هیچ علاقه ای به تحصیل در روزهای باقیمانده نخواهد داشت.

با توجه به شرایط خاص کرونا و احتمال غیرحضوری شدن مجدد مدارس، بسیاری از والدین نتوانستند برای کودکان خود سرویس‌ مدرسه تهیه کنند و یا خود شخصا بچه ها را به مدرسه می رساندند و طبق آن کار و زندگی خود را برنامه ریزی کرده بودند، علت تغییر چند باره برنامه امتحانی آن هم دقیقا در آخرین روز امتحانات چیست؟ چرا تصمیمات جامع و قاطع نیست تا والدین با برنامه ناقص مدیران با مشکل مواجه شوند؟

  • نویسنده : راضیه اونق