فرماندار کلاله گفت: شاه لوله‌های اصلی شبکه آبرسان شهر کلاله که قرار بود تا چند روز دیگر مورد استفاده قرار بگیرد توسط افراد ناشناس آتش‌زده شد که موضوع از طرف مراجع ذیربط در حال بررسی است.

از فرمانداری کلاله، فرهاد شیبک روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از محل آتش سوزی لوله‌های دپو شده برای انتقال آب، اظهارکرد: اینکه فرد یا افرادی در این شرایط بحرانی تنش آبی مانع رسیدن «آب» برای مردم باشند؛ خیانت نابخشودنی است و با عاملان این واقعه به شدت برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: موضوع از سوی مراجع ذی صلاح امنیتی قضایی در حال پیگیری است.

فرماندار کلاله افزود: در این آتش سوزی عمدی هشت لوله ۱۲ متری کاملا از بین رفته و ۱۶ لوله نیمه سوخته و ۱۴ لوله ۱۲ متری سالم است.

مدیرعامل منابع آب گلستان هم در حاشیه بازدید از خط انتقال آب چاه‌ها به مخازن ذخیره شهر کلاله، گفت: با اتصال آب چاه‌های حفر شده، تنش آبی کلاله تا اوایل مردادماه رفع خواهد شد.

ایرج حیدریان اظهارکرد: پیمانکاران در حال تسریع کار برای تامین هر چه زودتر آب شهر کلاله هستند.

در دهه ۹۰ وضعیت آبی منطقه به نسبت امروز بهتر بود و مسوولان وقت اجرای طرح آبرسانی را در اولویت قرار ندادند و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی عملیات اجرایی آن پیشرفت قابل توجهی نداشت اما در ۱.۵ سال گذشته با افزایش سطح درگیری گلستان به ویژه شهر کلاله با مشکلات خشکسالی و کم آبی ناشی از کاهش حجم آب چاه‌ها و چشمه‌ها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبرسانی و نصب و تجهیز چندین چاه و شبکه انتقال آن مصوب شد و در حال هزینه است.

آب ‌آشامیدنی شهر کلاله از طریق هشت حلقه چاه و چشمه آق‌سو تامین می‌شود اما طبق اعلام کارشناسان با تداوم خشکسالی‌ها، دبی آب چشمه آق‌سو در سال‌های اخیر کاهش یافته که اوج آن مربوط به چندین ماه گذشته است که از ۸۰ لیتر برثانیه به کمتر از ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده بود.

شهرستان کلاله ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا