معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان به تلاش دولت برای ذخیره گاز در این استان اشاره کرد و گفت: اتمام عملیات اکتشاف و حفاری در میدان گازی «قزل‌تپه» مشکل کسری گاز گلستان را برطرف می‌کند.

سید مهدی مهیایی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات حفاری و اکتشاف گاز در میدان گازی قزل‌تپه در دست انجام است و برآورد اولیه بیانگر امکان ذخیره‌سازی ۲ تا سه میلیارد مترمکعب گاز در این نقطه است.

وی با بیان اینکه توسعه ذخیره‌سازی گاز طبیعی به‌عنوان حلقه مفقوده حل مشکل ناترازی گاز به‌ویژه در فصل سرما در دولت سیزدهم شتاب گرفت، اظهار امیدواری کرد حفاری و اکتشاف در میدان گازی «قزل‌تپه» و ذخیره‌سازی گاز تا پایان دولت سیزدهم به اتمام برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ادامه داد: اکتشاف گاز در میدان گازی قزل‌تپه گنبدکاووس، به ذخیره گاز استان کمک شایانی می‌کند و با این اقدام دیگر نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نیست.

استان گلستان به دلیل قرارگیری در انتهای خطوط گاز کشور نسبت به سایر استان‌ها از سهم گاز طبیعی کمتری برخوردار است و همین مساله گاهی اوقات استان را در فصل سرما و یخبندان دچار چالش می‌کند.

بنا به گفته مسوولان، با ذخیره گاز در «قزل‌تپه» گنبدکاووس افزون‌بر حل مشکل کسری گاز در گلستان، سایر استان‌های شمالی مانند مازندران و خراسان شمالی هم در مواقع بحران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

با توسعه این میدان گازی، روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود که پس از اتمام دوره پنج ساله تولید اولیه از مخزن، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم خواهد شد.

همچنین در این مرحله ظرفیتی در حدود ۳,۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه ۱۴ میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب از آن تولید شود.

میدان گازی قزل‌تپه در فاصله تقریبی ۲۳ کیلومتری شمال غرب شمال غرب گنبدکاووس قرار دارد.

جواد اوجی، وزیر نفت، سی‌ام آذرماه امسال گفته بود: «با بسیج عمومی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، میدان نفتی «هیرکان» و میدان گازی «قزل‌تپه» کشف شده است و به‌زودی با تکمیل عملیات اکتشافی در میدان گازی «زیار» خبرهای خوشی به مردم گلستان خواهیم داد.»

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا