رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار تن تخم مرغ و ۸۰۰ تن خوراک آماده آبزیان با نظارت بهداشتی دامپزشکی به خارج از کشور از جمله عراق، ترکمنستان و افغانستان صادر شد.

نادر گوگلانی روز سه‌شنبه با تبریک هفته دامپزشکی (۱۴ تا ۲۰ مهرماه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گلستان به واسطه ۲۸ فارم (مجموعه‌ای از چندین سالن پرورش مرغ تخم‌گذار) با ظرفیت تولید روزانه ۱۷۰ تن تخم مرغ، هفت درصد از این ماده پروتئینی را در کشور تولید می‌کند که بین ۴۰ تا ۵۰ تن آن به مصرف داخل و استان‌هایی مانند تهران رسیده و یا صادر می‌شود.

طبق اعلام مسوولان جهاد کشاورزی، استان گلستان رتبه پنجم تولید تخم مرغ کشور را در اختیار دارد.

وی انجام عملیات بهداشتی شامل مایه کوبی رایگان انواع دام سبک و سنگین را از شاخص‌ترین فعالیت‌های دامپزشکی برشمرد و گفت: در نیمه نخست امسال ۸۲۴ هزار و ۵۴۹ نوبت عملیات واکسیناسیون برای دام‌های سبک و سنگین شهرستان انجام شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس بیان کرد: در این مدت با همکاری دهیاران عملیات سمپاشی بدن دام برای ۸۱ هزار و ۴۹۳ راس در کنار سمپاشی ۱۰۲ هزار متر مربع جایگاه دامی انجام شد.

گوگلانی با اشاره به نظارت بهداشتی بر کشتار دام و لاشه‌های استحصالی در کشتارگاه، افزود: نیمه نخست امسال ۴۶ هزار و ۵۴۴ راس دام کشتار و یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۴۵ کیلوگرم گوشت استحصال شد.

وی نظارت بر جوجه ریزی ۱۴ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۶۵ قطعه در کنار توزیع واکسن‌های طیور را از دیگر اقدامات این مدت دامپزشکی گنبدکاووس برشمرد و گفت: همچنین ۲۵ هزار و ۱۰۸ فقره گواهی‌ بهداشتی حمل دام و فرآورده‌های خام دامی صادر شده است.

کشف ۲ هزار و ۷۱۷ کیلوگرم فرآورده‌های غیر بهداشتی در گنبدکاووس

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با اشاره به اهمیت تاثیر کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی بر روی سلامت انسان، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۶۱۹ مورد بازدید از این مرکز در شهرستان انجام و ۲ هزار و ۷۱۷ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی معدوم شد.

گوگلانی ادامه داد: ۴۲ مورد در رابطه با تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در گنبدکاووس به مراجع قضایی معرفی شدند.

وجود ۱۸۱ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سالانه ۶۶ هزار تن گوشت و ۱۱ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۳۱۰ هزار قطعه و نگهداری حدود ۲۵ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) و ۳۰۰ هزار راس گوسفند از شاخص‌ترین ظرفیت‌های گنبدکاووس در حوزه دام و طیور است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا