مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: ثبت‌نشدن ۴۶۷ ازدواج در استان از ابتدای امسال تاکنون نیازمند بررسی دقیق است و جلوگیری از تداوم آن به ارائه راهکار مناسب و کاربردی نیاز دارد.

حمیدرضا مطیع روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال گلستان اظهار داشت: برخی از این آمارها پس از تولد فرزندان این زوجین به دست آمد.

وی بیان کرد: برای شناسایی علل دقیق ثبت‌نشدن این ازدواج‌ها، ۱۶۷ ازدواج مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در نتیجه مشخص شد ۱۱۸مورد از این ازدواج‌ها، دومین ازدواج یکی از زوجین بود و ۴۹ مورد نیز رسوم قومیتی را دلیل ثبت‌نکردن ازدواج خود اعلام کردند.

مدیرکل ثبت احوال گلستان ادامه داد: یکی از راهکارهای جلوگیری از تداوم ازدواج غیرثبتی در استان، شناسایی محل‌های ثبت این واقعه و بیان جرم‌انگاری آن به افراد است.

مطیع همچنین بر ضرورت ساماندهی بیشتر آرامستان‌های گلستان تاکید کرد و گفت: این استان ۴۰ مزار شهری و ۶۳۴ آرامستان روستایی دارد که از این تعداد ۲۳ مزار شهری و ۷۵ قبرستان روستایی دارای حصار است.

وی ادامه داد: محصورنبودن این آرامستان‌ها موجب بروز مشکلاتی از جمله دفن‌غیرمجاز اموات، تجمع افراد بی‌خانمان و دوره‌گرد، تردد احشام و مشکلات بهداشتی می‌شود که برای جلوگیری از بروز آن باید نسبت به ایجاد حصار پیرامون این اماکن اقدام کرد.

وی گفت: همچنین از مجموع ۶۷۴ آرامستان شهری و روستایی گلستان، ۱۹۶ مورد دارای غسالخانه است و ۶۸ مورد آن‌ها دارای متولی است.

مدیرکل ثبت احوال گلستان همچنین از ایجاد گنجینه اسناد و معرفی مفاخر معاصر استان خبر داد و گفت: این طرح، ابتکار گلستان برای جمع‌آوری آثار و مدارک به‌جای مانده از بزرگان بخش‌های گوناگون است که امیدواریم نتیجه انجام آن، معرفی بهتر و بیشتر بزرگان استان به نسل جوان و آینده باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان هم در این جلسه گفت: برپایی میز خدمت برای گره‌گشایی از مشکلات قدیمی و خاک‌خورده مناطق گوناگون استان بدون وقفه ادامه دارد.

سیدعلی مهاجر اظهار کرد: با تصمیم استاندار، مدیران کل ۲۷ دستگاه استان جمعه هر هفته در یکی از شهرها با برگزاری جلسات و نشست‌های گوناگون، اقدام به حل مشکلات مردم می‌کنند که در اثنای آن برخی گره‌های چندین ساله نیز باز شده و برپایی آن تاکنون به جلب نظر فراوان مردم انجامیده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان همچنین اجرای طرح گنجینه اسناد و معرفی مفاخر معاصر استان را اقدامی ارزشمند و ضروری دانست و گفت: یکی از مشکلات جامعه امروز که دامنه فراگیری آن در نسل جوان بیشتر است، ناآشنایی چهره‌های شاخص، فرهیخته است.

مهاجر ادامه داد: جای خالی این چهره‌ها و مفاخر در ذهن و فکر جوانان به خوبی احساس می‌شود که اگر به آن توجه نشود نسل آینده دچار بحران بی‌هویتی خواهد شد.

در پایان این مراسم از ثبت‌یاران نمونه شاغل در مراکز بهداشت و آرامستان‌های گلستان تجلیل شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا