بازیکنان تیم ملی معتقدند که نسل طلایی فوتبال ایران هستند، اما در کارنامه‌شان، شکست‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را می‌توان آخرین تورنومنت نسل فعلی فوتبال ما دانست که راه به جایی نبردند. تیم ملی ایران با این بازیکنان، یکی از مسن‌ترین تیم‌های جام بود و قطعا خیلی از آن‌ها نمی‌توانند در جام جهانی ۲۰۲۶ به میدان بروند. بازیکنان تیم ملی فوتبال در چند روز اخیر و در زمان برگزاری جام ملت‌های آسیا، معقتد بودند که خودشان نسل طلایی فوتبال ایران هستند. حتی بعد از شکست مقابل قطر و حذف از جام ملت‌های آسیا، شب گذشته علیرضا بیرانوند بعد از بازگشت کاروان تیم ملی فوتبال ایران به تهران در ادعایی بزرگ گفت که نسل خودشان بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران است! اما می‌خواهیم بررسی کنیم که این نسل که به گفته دروازه بان تیم ملی بهترین نسل تاریخ است، چه دستاوردی داشته.

شاکله اصلی این تیم شاید از جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا شکل گرفت. در جام ملت‌های ۲۰۱۵ در استرالیا، تیم ملی به عراقی باخت که خودش هم به جایی نرسید، در جام‌جهانی ۲۰۱۸ یک پیروزی به لطف گل به خودی مراکشی‌ها کسب کردند و در مرحله گروهی حذف شدند. در جام ملت‌های ۲۰۱۹ سه گل از ژاپنی خوردند که خودش در فینال سه گل از قطر خورد، در جام‌جهانی ۲۰۲۲ به آمریکا باختند و با دریافت ۶ گل از انگلیس، سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در این تورنمنت رقم خورد، در جام ملت‌های کنونی هم ۳ گل از قطری دریافت کردند که در ۶ تقابل آخرش با ایران فقط یک گل زده بود.

این چکیده نتایج نسلی بود که خودشان را بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران می‌دانند. نسلی که درکارنامه شان سابقه کودتا و تغییر سرمربی هم به چشم می‌خورد. امید ابراهیمی نخستین بازیکن از این نسل بود که از تیم ملی خداحافطی کرد و به نظر می‌رسد به زودی بازیکنانی مانند احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان و کریم انصاری‌فرد که بالای ۳۳ سال سن دارند یا از تیم ملی خداحافظی کنند و یا کنار گذاشته شوند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان