با پرنده نگری تعداد پرندگان مستقر در مناطق مستعد استان گلستان بررسی شده و میزان جوجه‌آوری، زمستان گذرانی و تابستان گذرانی آنها مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا گلستان: این روزها با فرا رسیدن فصل برگ‌ریزان پاییز و مهاجرت پرندگان شکاری، پرنده‌نگری در مناطق مستعد حضور پرندگان مهاجر رونق گرفته و دوستداران و متخصصان محیط زیست با حضور در این مناطق اقدام به پرنده‌نگری می‌کنند.

با فرا رسیدن فصل پاییز به تدریج سر و صدای پرندگان مهاجر در بسیاری از استان های کشور از جمله گلستان به گوش می رسد، در این فصل که پرندگان برای زمستان‌گذرانی معمولا از سرزمین‌های سرد شمالی راهی سرزمین ما می‌شوند علاوه بر به تصویر کشیدن جلوه‌ای زیبا به طبیعت کشورمان هم حیات دوباره می‌بخشند.

در استان گلستان نیز با فرا رسیدن فصل پاییز مجالی برای پرنده نگری و سرشماری پرندگان شکاری فراهم شده و فعالان محیط زیستی و متخصصان این حوزه برای پرنده نگری و مشاهده این رویداد زیبا به مکان های حضور پرندگان می روند.

معمولاً در استان گلستان حاشیه جنوب شرقی و غربی دریای خزر بخشی از کریدور مهاجرت پرندگان شکاری است و به گفته فعالان محیط زیستی عقاب صحرایی و عقاب شاهی از این کریدور وارد کشور می شود.

یک تیم ۴۰ نفره به مدت یک ماه به پایش مناطق موردنظر می پردازند البته برخی از افراد هم در این رویداد آموزش های لازم را فرا می گیرند، پرنده نگری و طرح های پایشی از این دست پیش نیاز حفاظت از پرندگان به شمار می رود تا اگر جمعیت پرنده ای رو به انقراض قرار گرفت و یا جمعیت آنها رو به کاهش است برنامه حفاظت برای آنها تعریف شود.

پرنده نگاری ضمن گردآوری و به روز رسانی اطلاعات مربوط به پرندگان شکاری، مسیرهای مهاجرت و یا حضور آنها در این نقطه از گلستان را هم مشخص خواهد کرد.

رمضانعلی قائمی، استاد دانشگاه و پایشگر محیط زیست به خبرنگار ایسنا گفت: با پرنده نگری تعداد پرندگان مستقر در مناطق مستعد استان گلستان بررسی شده و میزان جوجه‌آوری، زمستان گذرانی و تابستان گذرانی آنها مشخص خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز با اشاره به نقش پررنگ پرنده نگری در توسعه گردشگری به خبرنگار ایسنا گفت: آشوراده یکی از مهم ترین مناطق گذر پرندگان مهاجر در آسیای مرکزی است و همیشه تیم های پرنده نگر در این منطقه مستقر می شوند و این منطقه محل مهاجرت و زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان است طوری که بیش از ۳۰۰ گونه پرنده در میانکاله قابل رویت است.

حمیدرضا رضایی با اشاره به اینکه اگر به دنبال رونق گردشگری در گلستان هستیم باید پرنده نگری را در مناطقی همچون جزیره آشوراده فعال کنیم، بیان کرد: اگر هدف ما گردشگری است جزیره آشوراده پتانسیل خوبی برای پرنده‌نگری و جلب گردشگر دارد که باید در راستای آن ایستگاه دیده بانی و تلسکوپ ایجاد شود و گردشگران و علاقه مندان باید در کلبه‌های اقامتی موقت اقامت کنند تا بتوانند از این موهبت و زیبایی خلقت لذت ببرند.

به گزارش ایسنا؛  امروزه پرنده‌نگری پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در جهان است که علاوه بر جذب گردشگر و جلب توجه اقشار مختلف جامعه در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا